Back to school

8 september 2018 - Montreal, Canada

Afgelopen dinsdag markeerde 2 weken die ik nu al doorbreng in Montreal.  Als een echte Canadees, gesitueerd in een koffietentje met een medium cappuccino naast me leek het me een goed moment om weer een update te geven.

Na een kort maar op sommige momenten krachtige introductieweek (die een beetje tegenviel) kwam het begin van school steeds dichterbij. Gelukkig hebben ze hier in Canada zoiets als 'Labour day': een officiële vrije dag voor iedereen om het 'back to work / school' gevoel nog even te parkeren en nog één laatste dag te genieten van de geliefde zomervakantie. Samen met vrienden heb ik deze dag ultiem benut. Vroeg in de ochtend hebben we een auto opgehaald om die dag mee te gaan touren. Nu moet je je voorstellen dat we vertelt werden een Volkswagen Golf mee te krijgen, precies passend voor 5 personen. Eenmaal in de garage bleek dit witte speedy monster op ons te wachten.

Gehuurde bolide

Bestemming: Mont Tremblant, een natuurpark op 2,5 uur rijden van Montreal. De reis ernaar toe was anders dan de typische autorit op de A12. Vrijwel meteen buiten Montreal doken bergtoppen en dennenbomen op vanuit alle kanten. Na bijna 3 uur van verkeerde afslagen, Google Maps proberen te gebruiken zonder internet en invoegen op de snelweg via de linkerrijstrook (Ja echt waar, zo doen ze dat hier. Erg verwarrend als je gewend bent van de rechterkant in te voegen en nu voor je gevoel de snelweg moet oversteken) kwamen we aan in het natuurpark. De auto werd geparkeerd en de wandelschoenen aangetrokken. We hadden een hike van 2 uur op de planning staan die ons zou leiden naar een uitzichtpunt bovenop een berg. Nou, daar was niets van gelogen. Het was een lang uur want het pad die ons naar de top bracht was zo steil dat menig persoon al minstens 3x had opgegeven. Wij niet. Met een bezweet hoofd en vermoeide benen was het uitzicht eenmaal op de top zo overweldigend dat ik er minstens 10 minuten in stilte naar heb gekeken. Dit was hoe ik Canada in gedachten had.

Mont Tremblant Mont Tremblant Mont Tremblant Mont Tremblant Mont tremblant

Na een dag hiken keerden we in onze witte bolide terug naar Montreal. Onverwachts stond hier nog een avontuur op ons te wachten: tanken. Tanken werkt hier net wat anders dan in Nederland. Naast het tanken en betalen in de shop, is er namelijk nog een tweede optie: van te voren aan de pomp kiezen voor welk bedrag je gaat tanken. Dus stel je kiest 5$, dan tankt hij tot je op dat bedrag zit. Moet je voorstellen: 5 jongeren in een auto die tanken, vervolgens lijken weg te rijden maar weer in z'n achteruit terugkomen om opnieuw te tanken. omdat het metertje aangeeft dat hij nog niet helemaal volgetankt is. Dit tot in totaal 3 keer toe. De man bij de beveiligingscamera's heeft vast goed kunnen lachen. Wij ook.

Na labour day moest ik er toch echt aan geloven: back to school. Dit gaat vaak gepaard met drukte op de wegen en drukte in het openbaar vervoer. Dat is hier niet anders. Wat wel anders is, is de beleefdheid waarmee de Canadezen door het leven gaan. Je gaat hier namelijk in de rij staan voor een bus of roltrap. Het is niet een kwestie van net zolang duwen tot je een plekje hebt bemachtigd, maar gewoon netjes in de rij op je beurt wachten, opstaan voor anderen en 'sorry' zeggen als je per ongeluk iemand aanstoot in een overvolle bus. Het is verbazingwekkend en normaal tegelijk om te zien hoe dit verloopt hier en het laat zien hoe ongeïnteresseerd en onbeleefd we in Nederland soms omgaan met elkaar in het openbaar vervoer en openbare ruimtes.

De colleges duren hier over het algemeen 3 uur en daarbij is het heel normaal om slechts 10 (!) minuten pauze te krijgen. 10 minuten?! Naast mijn normale vakken volg ik nu dus ook een cursus timemanagement: hoe je in 10 minuten naar het toilet kunt gaan, iets kunt eten en drinken, je telefoon kunt checken en een gesprekje met iemand kan voeren.

Daarnaast ben ik in de meeste colleges de enige 'international'. Mijn achternaam is dus al meerdere malen op de meest grappige manieren uitgesproken. Corrigeren heb ik op gegeven. Gelukkig is mijn voornaam goed te doen voor de Canadezen (bedankt mam en pap).

Loloya campus Downtown campus
Afbeelding: Loloya campus en de Downtown campus van de universiteit.

Na een eerste schoolweek met voornamelijk veel introducties, ga ik met frisse tegenzin week 2 in van het studentenleven aan Concordia University.

Funfact 2: de prijzen van producten hier in Montreal worden altijd zonder belasting weergeven. Je moet dus ook niet gek opkijken dat een paar schoenen of een shampoo bij de kassa opeens een stuk duurder is dan dat je dacht. Surprise!

1. Eleonora:
    8 september 2018
    De foto’s zijn prachtig, stel me zo voor dat het in het echie nog overweldiger is.
    De beleefdheid heb ik ook eens ervaren door een Canadees in mijn huis. We namen hem mee naar de kermis, waar hij braaf stond te wachtenn tot iemand hem een botsautootje toe wees. En dat ging dus niet gebeuren haha.
    Lisa ik hoop dat je gepaste tegenzin zometeen omslaat in Hoeraaa ik mag weer naar school !
    Succes in ieder geval en goed op de centjes letten maar 😘
  2. Je vader......:
    9 september 2018
    Hi kanjer

Weederom een lekker leesbaar verhaal !!! thanks dat we dit hierdoor ook een beetje kunnen ervaren ( mooie foto's) kijken met plezier uit naar het vervolg ❤💋
  3. Tonny:
    11 september 2018
    Hoi wijfie weer meesterlijk gezellig geschreven. Dank je wel dat wij mee kunnen genieten van al jouw be-Levenissen en foto's. Wat had ik graag een weekje met je mee gelopen om wat fotootjes te maken. Heel veel succes en ook ik kijk uit naar je volgende blog <3
  4. Je vriend:
    11 september 2018
    Gelezen! Check!
  5. Opa Joop:
    21 september 2018
    Ik lees met terugwerkende kracht, moet ik natuurlijk niet doen. het is weer geweldig. Mooie natuur, maar het serieuze werk komt er aan dus zullen deze uitjes wel minder worden. Evengoed dit heb je maar vast weer ingenomen.