One month down!

18 september 2018 - Ottawa, Canada

Vandaag ben ik precies één maand in Montreal! De tijd vliegt, want met één maand achter de rug rest mij nog slechts drie maanden om elk hoekje en gaatje van dit land te zien en in me op te nemen voordat ik straks weer op de bank in Nederland zit. Werk aan de winkel dus.

Week 3 van het studentenleven en de eerste deadlines komen niet, zoals verwacht, voorzichtig naar de voorgrond, maar knallen eerder mijn agenda uit. Essay's en papers zijn erg geliefd bij de docenten hier en die worden dan ook al verwacht. Dat is wel even wat anders dan een tentamen die pas na 8 hele verre weken op de planning staat (lees 4 weken niks doen en dan 2 weken knallen). Maar goed, beetje flexibiliteit is dus vereist dus ik spendeer mijn dagen nu hoppend van het ene koffietentje naar het andere want ja, waarom zou je het leuke niet combineren met het vervelende? Een goede muffin maakt een hoop goed.

Maar, ik ben hier natuurlijk niet voor school. Zo bevond ik me van de week opeens aan de keukentafel van een VU genoot met 9 andere mensen van allerlei verschillende nationaliteiten, waaronder Nederlands, Duits, Colombiaans en Frans. We aten curry en praatten over school en onze thuislanden om uiteindelijk uit te komen bij de universaliteit van drankspelletjes in verschillende landen.

Afgelopen zaterdag stond er weer een dagtrip op de planning: Ottawa. De vergeten hoofdstad van Canada, op de grens van het Franse en Engelse deel. Een nieuwe auto werd gehuurd en de groep samenstelling bepaald. Je mag hier pas een auto huren vanaf de leeftijd van 21, en aangezien ik me bevind in een groep jonkies (ik ben de oudste) was het deze keer mijn beurt om ons van Montreal naar Ottawa te rijden. Voor iemand die al zweethandjes krijgt bij de mega rotondes in Utrecht of het uitvoeren van een hellingproef was dit was even spannend. Zeker als blijkt dat de huurauto ook niet al te klein is (lees SUV materiaal). Maar goed, stoute schoenen aan, de auto in en gaan.

Racewagen

Na wat gemiste afslagen (zo ben ik) en afgeluisterde playlists arriveerde we in Ottawa. Met een temperatuur van 30 graden, die dankzij de luchtvochtigheid aanvoelde als 40, beloofde het een zweterige dag te worden. Bestemming 1 was het nationale parlement, waar we een gratis tour konden krijgen. Blijkbaar zijn wij Nederlands niet de enige die afkomen op het woord 'gratis' want alle rondleidingen waren allemaal vol voor die dag.

Ottawa parlement  Ottawa parlement

Bestemming 2 was ByWard Market, een markt wat zeker de moeite waard zou zijn om te bezoeken. Of het aan ons lag of aan de 40 graden in je nek en het zicht op een Starbucks met airco, maar die markt hadden we in 5 minuten gezien. Eenmaal in die Starbucks werd unaniem besloten dat de hoofdstad toch wel een beetje tegenviel. Dus hup die auto weer in en richting geïmproviseerde bestemming 4: een sculpturenpark. Eenmaal daar bleek te entreeprijs net zo duur te zijn als een uitgebreide lunch, maar onder het mom van 'je bent er maar een keer' heb ik die 17 dollar toch afgestaan en kon ik de sculpturen bekijken wat uiteindelijk wel de moeite waard was.

ByWard Market Sculpturenpark Sculpturenpark Sculpturenpark

Na het sculpturenpark kwam eigenlijk nog het leukste moment van de hele dag. We zijn de auto weer ingestapt richting een natuurpark in de buurt waar je volgens internet watervallen zou kunnen zien. Dat leek nog wel de moeite waard om te doen. Wij dus die route gelopen (gelukkig maar 1 km, gezien de temperatuur) in afwachting van de mooie watervallen die we zouden gaan zien. Eenmaal boven bleek dat ik mijn vergrootglas mee had moeten nemen om de waterval te kunnen zien. Het viel zo erg tegen dat het een hilarische opsomming was van onze dag in Ottawa. Het was een goede bevestiging van het feit dat we met Montreal een goede keuze hadden gemaakt om in te studeren.

"Waterval" Natuurpark

Vergeet de streetart en leuke buurtjes, het echte pareltje van Montreal zit op slechts 5 minuten lopen van ons huis en heet 'Juliette & Chocolat'; een chocoladebar en het is fantastisch. Als je van chocolade houdt komen hier al je wildste dromen uit. Ooit in een restaurant geweest waar werkelijk álles op de kaart lekker is? Bij het eerste bezoek hebben we minstens 15 minuten naar de kaart gestaard om een keuze te maken. Ondertussen ben ik er al 3 keer geweest (oeps) en elke keer weer is het geweldig. Ik vrees dat ik daar nog een hoop geld ga verliezen en suiker ga verdienen.

Juliette Juliette

Funfact 3: In sommige provincies in Canada is de eerste sneeuw al gevallen! (Note to self: winterjas aanschaffen)

À bientôt!

1. Opa Joop:
    21 september 2018
    Na de uitnodiging jou blog te lezen en natuurlijk jou de belangstelling voor mijn welzijn, heb ik met belangstelling jou belevenissen gelezen. Lijkt me een heerlijke ervaring voor je. Mooi land en mooie steden. Ik begrijp dat je er een vriendin bij hebt, Juliëtte. Denk om je lijn.
  2. Jolanda:
    23 september 2018
    Hoi Lisa wat schrijf je toch leuk....vind het erg leuk om je zo te volgen met je belevenissen van je reis gr jolanda